HET BEGIN! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Yvonne Beunders - WaarBenJij.nu HET BEGIN! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Yvonne Beunders - WaarBenJij.nu

HET BEGIN!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

28 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hoi lieve klas!

Wat leuk zeg, om een reactie van jullie te krijgen! Wat knap, dat de rapporten zo goed zijn! Fijn! Jullie doen ook goed jullie best, dan krijg je dat als beloning! :)

Hoe was jullie vakantie?
Leuk! Carnaval! Kroontjesdag, dat is leuk bedacht! Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie verkleed gaan met de echte dag! Zou leuk zijn om een foto te krijgen met al jullie verkleedpakken! Veel plezier!

Wat lief om al die complimentjes te lezen! Ik mis jullie ook natuurlijk!
Met welk project zijn jullie nu bezig? Middeleeuwen al afgerond?

Hieronder jullie vragen:
- Gaat het daar goed met jou?
Het gaat heel goed! Ik geniet hier heel erg! Ik woon in een klein dorpje dat Genadendal heet. Daar wonen we met 17 studenten. Dat is heel gezellig! Iedereen werkt aan een ander project. Zo zijn er jongens die helpen om huizen te bouwen, meisjes die onderzoek doen naar de voeding van kinderen hier en anderen die een fysiotherapeut helpen. En wij dus op een basisschool (vertel ik straks meer over). We hebben al veel dingen gedaan en gezien hier, het is heel mooi! Veel bergen heb je hier! En in Kaapstad (de hoofdstad) heb je ook heel veel leuke dingen te doen. Zoals bergbeklimmen (Tafelberg), zwemmen in de zee, naar het zuidelijkste puntje van Afrika toe gaan (Kaap de goede hoop), naar felgekleurde huizen kijken, veel museums, lekker uit eten enzovoort. We zijn ook in een Township geweest. Die heb je nog veel in Zuid-Afrika. Dat is vaak een stuk van een stad waar veel arme mensen wonen. Het kan zijn dat een heel gezin woont in een 'huis' zo groot als jullie slaapkamer. Klein dus als dat je hele huis is! Hier leven veel kinderen die niet veel te eten hebben. Soms kunnen ouders ook niet betalen om de kinderen naar school te laten gaan. Als het dan wél kan, omdat ouders gespaard hebben om een paar maanden naar school toe te kunnen, zijn de kinderen ook heel blij! Ze willen dan heel graag naar school. Snapje? Die Township was wel gek om te zien, omdat wij het ons niet kunnen voorstellen om zo te leven. In Zuid-Afrika wonen veel arme mensen, maar ook veel hele rijke: het verschil is hier groot.

- Vieren ze in Zuid-Afrika ook Carnaval?
Nee dat vieren ze hier niet echt. Ze doen alleen een grote parade (optocht). Wij hebben wel ons eigen carnaval-feestje gebouwd met alle Nederlandse studenten hier!

- Vind je het leuk in je nieuwe klas?
Ja! De school is leuk! Er zitten ongeveer 450 kinderen op. De klassen zijn ongeveer net zo groot als in Nederland, 25-30 kinderen. Ze hebben allemaal een schooluniform aan. Er is geen digibord, maar er zijn wel computers. Ik ben niet steeds in dezelfde klas, zoals bij jullie. Ik help kinderen die lezen moeilijk vinden. Dat zijn 20 kinderen uit groep 6 en 7. Daar zitten 2 jongens bij die maar een paar letters van het alfabet kennen, terwijl ze 10 jaar zijn! Fijn dat ik ze kan helpen!
De lessen hier gaan heel anders. Alles is klassikaal, dus niet zoals bij jullie in groepjes met ster, maan en zon. Dus leerlingen die lezen bijvoorbeeld moeilijk vinden, vallen niet echt op. Ook de leerlingen die juist wel heel goed zijn, vallen niet echt op. Allemaal hetzelfde niveau. Dat heeft bijvoorbeeld weer als voordeel dat iedereen tegelijk klaar is met een opdracht.

- Wat eten ze daar?
In Zuid-Afrika braaien ze heel veel. Dat is barbecueën. Ze eten hier heel veel vlees. Jammer voor mij, want ik ben daar niet zo gek op. Maar je kunt eigenlijk alles kopen wat je in Nederland ook kunt eten (behalve stampot natuurlijk). Wij eten dus ook rijst, pasta, groente, salades, enzovoort.
Het leven hier is een stuk goedkoper dan in Nederland. Hier betalen ze met Zuid-Afrikaanse Rand. Zo kost een mango in Nederland 179 cent en hier omgerekend 30 cent. En ook de benzine is de helft goedkoper. Gelukkig maar, want we rijden heel wat af door mooie landschappen! (links!)

- Hoe is de sfeer daar?
Heel goed! In het dorp hier zijn de mensen heel aardig. Zo zwaaien ze altijd als je langskomt lopen of rijden. Fietsen doen ze hier bijna niet! En als ze het wel doen, is het langs de snelweg, heel gevaarlijk dus!
In dit dorpje lopen de koeien, paarden, ezels en veel zwerfhonden zomaar over straat. In het begin vond ik het gek, maar daar ben ik nu al aan gewend. Het is nu normaal dat we even moeten wachten tot we de straat over kunnen steken, omdat er een paard op de weg staat. Haha!

- Is het leuk daar?
Heeeeeeel leuk! Ik wil stiekem nog niet terug naar Nederland! ;-)

- Heb je al veel dieren gezien?
Ja, dus al die paarden, koeien, ezels, honden, kippen op straat. Ook pinguïns (die leven op sommige stukken strand!), struisvogels en zelfs een baviaan die bovenop onze auto kwam zitten! Dat was heel grappig! (zie foto!)

- Ben je al ergens bang voor geweest?
Nou, niet echt. Ik vind de insecten hier niet zo leuk, van die grote kevers, zo groot als je wijsvinger. Ge-luk-kig heb ik hier nog geen grote spinnen gezien, die zou ik heel eng vinden! Je hebt ze hier wel, maar hopelijk blijven ze ver uit mijn buurt!

- Is het leuk in je nieuwe huis? Woon je daar ook met de andere juffen?
Ja, heel gezellig! We wonnen in een oud huisje, best groot. We wonen met z'n 3en, alledrie juffen. Gezellig samen koken, kletsen, werken aan school, enzovoort.

Leuke weetjes:
- Het is hier zomer als het bij jullie winter is (leer je in groep 7 wel). Gisteren was het heel warm, 38 graden. Dat is wel erg warm, normaal is het 30 ongeveer. Maar zodra jullie de lente in gaan, wordt het hier herfst, dus krijgen we veel regen...
- Het is hier precies 1 uur later dan in Nederland. Dus als het bij jullie 10 uur is, is het hier 11 uur.
- Er is best veel werkloosheid, daarom worden voor alle kleine klusjes al mensen ingezet, om toch een beetje werk te hebben. In de supermarkt hoef je je boodschappen niet zelf in te pakken, niet zelf afwegen van groente, niet je karretje zelf terugbrengen... Best gek, maar ook begrijpelijk!
- Je koopt stroom in de winkel! Je hebt een pasje waar je stroom mee kunt kopen voor je huis. Laatst was het op bij ons en vielen alle lampen uit! Maar ook de koelkast, dus moesten we heel snel weer nieuw kopen. Grappig hè!
- De kinderen hebben niet allemaal evenveel speelgoed, maar ze vermaken zich prima! Ze zijn heel creatief met tonnen en stokken en flessen, waarmee ze bijvoorbeeld mooie muziek maken! Spelcomputers hebben ze hier niet, hoor! Ze spelen de hele dag buiten, heerlijk!

De foto's kun je hieronder bekijken!
Geniet van jullie carnaval!

Ik hoor wel weer van jullie!
Groetjes, juf Yvonne.